Johanna.B

Alla inlägg den 2 juni 2012

Av Johanna - 2 juni 2012 10:36

Fick håret färgat igår utav älsklingen och hans syster :) När jag satt och läste bipacksedeln så kom jag att tänka på en sak när det stod "Använd inte hårfärg om du har känslig,skadad eller irriterad hårbotten" - Jag har ju typ haft och har allt det. .. För att för ett par år sedan fick jag Psoriasis i hårbotten (som står mjälleksem) som jag fick behandla jätte länge, min doktor sa att Psoriasis kommer aldrig försvinna utan det kommer tillbaka hela tiden, det kan ta en vecka till flera år. Och ja, de senaste 2 veckorna har det kliat som tusan på endast ETT ställe på hårbotten och har blivit som en pytte liten knöl, precis som när jag hade Psoriasis (Mjälleksem för några år sedan) så jag gissar på att det är dags för det att komma tillbaka nu :( Måste ringa doktorn....


För det andra så har jag alltid haft problem med skakningar i mina händer, ibland lite och ibland jätte mycket så jag knappt kan hålla i ett glas utan att det ska kännas som jag ska spilla ut allt jag har i det. Så jag och min far var upp till VC hos oss för ungefär 1½ - 2 år sedan, och fick en remiss till Örebro Universitet sjukhus. Där fick jag träffa en överläkare som pratade om att en nerv kunde ha kommit i kläm och som man lättast opererar. Så jag fick ett återbesök efter ungefär ett halvår till en Nervolog (stavning**) som sa att jag hade för spända muskler efter att jag hade fått gjort några gångövningar för henne :s Jag blev förbannad rent utsagt för att dels hade hon bara kollat på mina ben och inte mina händer där problemet sitter :s och jag ville ha svar på vad det var!! Så jag gick därifrån, arg som ett bi och fick aldrig mer höra något ifrån dom.   Så efter ett par månader så fick jag som kramper i armevecken ned till handlederna på kvällar och nätter och kunde ha jätte ont på morgonen, så då fick jag åter komma upp till min doktor på VC igen, där han i allafall gjorde övningar med mina händer, så som att jag fick måla ringar med en penna osv. Efter det så fick jag åter igen höra "Du har för späna muskler, vilket innebär att du inte kan slappna av och då skakar dina händer istället" Så jag fick tabletter mot det, Inderal, som visade sig ha effekt mot allt möjligt. Så innan han skrev ut det var jag tvungen att ta ett EKG och så. Han bad mig börja med en dos på 10mg tablett 3 ggr/dagen, för att sedan hade hunnit öka till ungefär 1 10mg tablett 6ggr/dagligen inom 2 veckor om jag inte minns fel. Men han var noga och ringde upp mig ofta för att höra så allt gick bra. Sedan fick jag 40 mg tabletter som jag nu ska ta 3 ggr/dagligen (just nu är de slut så jag måste skaffa nya).

Och jag märker skillnad, när jag tar tabletterna så skakar jag inte alls lika mycket liksom och skäms inte som jag gör annars... (ja jag gör det, även om jag inte berättat det för någon), och när jag inte tar tabletterna (som nu för de är slut) så skakar jag som ett asplöv. Så ja, jag har en sjukdom typ, som inte går att bota verkar det som. Jippi. 19 år och har en typ av obotlig sjukdom känns det som... Det är inte heller så lätt att hålla reda på alla dessa tabletter, får sitta i skolan och komma ihåg att ta en massa tabletter jämt :( Önskar det fanns något annat att göra :(

Som ett + på detta får jag även huvudvärk av det, skit ont i huvudet typ 3-4 ggr/veckan, ungefär som migrän, som och gör att jag inte orkar med så mycket.

  


Sedan så har jag astma med... och är laktosintolerant. Känns som min kropp gillar mig!!!! Eller inte :)


 


Jag är 19 år, har alla möjliga sjukdomar och astmaallergi, jag käkar alla möjliga mediciner redan och verkar som jag ska få fortsätta med det hela mitt liv enligt läkarna.


 

Ovido - Quiz & Flashcards